A héten az egyik diákunk egy nagyon elgondolkodtató történetet mesélt magáról. A 40-es évei elején járó Fanni már a harmadik tanfolyamát kezdi nálunk és az egyik legszorgalmasabb, leglelkesebb tanítványunk. Fanni azért döntött úgy felnőtt fejjel, két gyerekes anyukaként, hogy meg akar tanulni angolul, mert a cégével szeretne nemzetközi pályázatokon, projektekben is részt venni. Eleve azért döntött a Speak! és a 100% beszéd, 0% könyv módszerű angol nyelvtanfolyam mellett, mert elsősorban beszélni, kommunikálni szeretne megtanulni. Jó cél, jó ember, jókor, jó helyen: Fanni története a sikersztori képlete is lehetne. De mégsem az. Miért? Miért nem elég az, ha valaki helyes és erős motivációval, kitartóan dolgozik egy jó cél elérésén? Szeretnéd tudni, hogy mi hiányzik a hollywoodi filmbe illő happy endhez?
Fanninak nem az iskolával, nem a módszerrel, nem a csoporttal és nem a tanárával van problémája. Keményen dolgozik a céljain, végrehajtja a tanári utasításokat, házi feladatot ír és egyetlen órát sem hagyott ki az elmúlt 6 hónapban. Mintadiák, példamutatóan jó hozzáállással, aki már eddig is nagy fejlődésen ment keresztül. Az, hogy az elmúlt hetekben Fanni elkezdte magát kényelmetlenül, rosszul érezni a tanulása miatt egy nagyon érzékeny és rajtunk kívülálló tényezőn múlt.
A családon. Alapesetben a család „húzótényező”, sokszor a motiváció egyik legerősebb külső forrása. Sok olyan diákunk van, akiket szülői elvárások, vagy egy házastársi bátorítás sodort hozzánk, és még több olyan esetet látunk, tapasztalunk, amikor valakit a testvére, anyukája, apukája, nagymamája segít át a holtponton. De nem Fanninál. Neki nem csak a saját, természetes motivációs hullámvölgyeivel, rossz napokkal kell megküzdenie, de azzal is, hogy nem kap elég támogatást otthon.
Nagyon nehéz téma ez, mert nem könnyű ítélkezés nélkül, elfogulatlanul, tárgyilagosan ránézni a helyzetre és sohasem szerencsés véleményt mondani egy férj, feleség, vagy gyerek viselkedéséről. Az viszont biztos, hogy lehet és kell is tanulnunk ebből a szituációból.
Meggyőződésem –és ebben szerintem egyet tudunk érteni-, hogy motiváció nélkül nincs sikeres tanulási folyamat. Ahol nincs motiváció ott elakadás, feladás, megfutamodás, sorozatos újrakezdés, vagy csak simán „alibi-foci” van. Motiváció nélkül nincs az az angol nyelvtanfolyam, ami képes lenne végigvezetni egy diákot a nemtudástól a tudásig vezető úton. Tehát nem csak neked, de nekünk is borzasztóan fontos az, hogy kitartó, elkötelezett, céltudatos és szorgalmas legyél és mindent meg kell tennünk azért, hogy a motivációd ne égjen el szalmalángként.
A motiváció fenntartását fenyegető egyik legnagyobb veszély pedig a nem-támogató –családi, baráti, munkahelyi– háttér. Egy közönyös, passzív, hátráltató, ne adj isten ellenséges környezet, ami nem értékeli a diák erőfeszítéseit, igyekezetét és nem méltányolja, nem igazolja vissza a céljait. Egy környezet, ami nem segít, hanem visszahúz; nem ösztönöz, hanem elbizonytalanít; nem tehermentesít, hanem plusz érzelmi terheket rak a válladra.
A módszer, a sztenderd technológia, a profi és törődő tanár, a jó szolgáltatás és a jó célok által motivált diák minden közös erőfeszítése ellenére egy nem-támogató környezet könnyen alááshatja az egész tanulási folyamatot.
Mit tehetünk és mit kell tennünk ez ellen? Megerősíthetjük a diákokat abban, hogy a létező legjobb döntést hozta akkor, amikor belevágott a nyelvtanulásba. Bevethetjük a mindennapos sikerélmény-terápiát, amivel óráról órára újabb lendületet adhatunk a tanulásához. Folyamatos visszajelzéseket adhatunk a fejlődéséről, bátoríthatjuk és ösztönözhetjük a folytatásra.
De legfőképpen meghallgathatjuk őt. Hiszen egy angol nyelviskola nem a módszerről, nem a tanfolyamról, nem a tanárokról, hanem csak és kizárólag a diákokról szól. Azokról a diákokról, akik céllal jönnek hozzánk és a sorsukat a mi kezünkbe helyezik. Akikért nem csak szakmailag, de emberileg is felelősséggel tartozunk.
A diákok nem robotok, ahogy egy angol nyelvtanfolyam sem egy önműködő rendszer, hiszen a tanulási folyamatot emberek alkották meg és emberek működtetik. Ha nem figyelnénk oda a Fannikra, akkor nem csupán felelőtlenek, de szűklátókörűek és érzéketlenek is lennénk. Vagyis ugyanolyan közönyösek lennénk a diákjaink iránt, mint a környezet, ami miatt rosszul és kényelmetlenül érzik magukat.
Az odafigyelés, a törődés nem pénz kérdése és nem is a pénzről szól. Ha arról szólna, akkor az érdeklődésünk a beiratkozás pillanatában meg is szűnne és soha nem tudtuk volna meg az okát annak, hogy Fanni miért akarta abbahagyni a tanfolyamot félúton. De nem tette, mert ott voltunk és odafigyeltünk rá.
Lehet, hogy egy angol nyelvtanfolyam óráin, vagy a szünetben nem derül ki, hogy mellettünk is ül egy Fanni. De neked is és nekünk is nyitottnak kell lennünk, hogy bárki, bármikor odafordulhasson hozzánk és megoszthassa velünk a problémáit, félelmeit, kétségeit. És akkor nem csupán sikeres nyelvtanulók és egy jól működő nyelviskola leszünk, de igazi közösség is, ahol számíthatunk egymásra. Fanni miatt. És miattad.
Tanárainkkal készített interjúnk mai részében Csáti Jankával beszélgettünk. Janka elmesélte, hogy Hogyan lett a Speak…
Tanárainkkal készített interjúnk mai részében Osztrogonácz-Ábrám Szabinával beszélgettünk. Szabina elmesélte, hogy Miért lett az USA…
Kép forrása: Canva-canva.com Több mint ezer éves hagyománya van annak, hogy az angol nyelvű Írország…
Kép forrása: Canva-canva.com Sokan érzik úgy, hogy nincs igazán lehetőségük élesben gyakorolni az angolul, mert…
Kép forrása: Canva-canva.com A sikeres angol nyelvtanulás kulcsfontosságú része a következetesség, a folytonos gyakorlás. Persze…
Tanárainkkal készített interjúnk mai részében Berentei Péterrel beszélgettünk. Péter elmesélte, hogy Hogyan tanult meg angolul?…